Mobilna rezerwacja mieszkań
Wdrożenie podpisu elektronicznego w Echo Investment
Cyfrowa transformacja nieruchomości
Echo Investment jest największym polskim deweloperem działającym w trzech sektorach rynku nieruchomości: mieszkaniowym, handlowo-usługowym oraz biurowym. Od 1996 roku spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Przez 25 lat działalności zrealizowała już 89 projektów mieszkaniowych z blisko 10 tys. lokali w najważniejszych miastach Polski.
Cyfryzacja rezerwacji mieszkań
Jednym z kluczowych elementów procesu sprzedaży mieszkań przez dewelopera jest podpisanie umowy rezerwacyjnej podczas bezpośredniego spotkania z klientem. Jednak w wyniku ogłoszenia stanu pandemii COVID-19 i wprowadzenia obostrzeń w marcu 2020, możliwość fizycznego kontaktu w biurze sprzedaży została mocno ograniczona. Dlatego, aby zachować ciągłość biznesową i zapewnić bezpieczeństwo oraz komfort kupujących, Echo Investment potrzebowało rozwiązania umożliwiającego cyfryzację procesu rezerwacji mieszkań. Miało ono zapewnić pełną mobilność i możliwość podpisywania dokumentów w dowolnym miejscu i czasie. Dlatego Echo Investment zdecydowało się na współpracę z Asseco, które było odpowiedzialne za wdrożenie podpisu biometrycznego wraz z pieczęcią elektroniczną SimplySign.
Biometryczny podpis elektroniczny i usługi zaufania
Celem projektu było wprowadzenie biometrycznego podpisu elektronicznego dla przedstawicieli Echo Investment do potwierdzania umów rezerwacyjnych z klientami. Prace rozpoczęły się od zaprojektowania nowego procesu i dobrania odpowiednich narzędzi informatycznych, które będą wspierać jego realizację. Zdecydowano, że pracownicy Echo będą sygnować umowy na tablecie z aplikacją biometryczną, a ich podpisy będą potwierdzane pieczęcią elektroniczną SimplySign.
Cyfryzacja umów rezerwacyjnych została oparta o platformę Signatus firmy Anasoft, która jest obsługiwana przy użyciu urządzeń mobilnych. Realizacja projektu wymagała również integracji rozwiązań biometrycznych ze środowiskiem usług zaufania Asseco, zapewniając przy tym nowoczesny sposób ochrony i integralności przetwarzanych informacji. W celu szybkiej konfiguracji urządzeń mobilnych zastosowano kody QR.
Wdrożenie zrealizowało pięciu ekspertów Asseco, którzy przeprowadzili je w błyskawicznym tempie. Dzięki temu już marcu 2020, tuż po ogłoszeniu stanu pandemii i lockdownu, pracownicy Echo Investment mogli bez przeszkód realizować swoje obowiązki zawodowe.
Projekt cyfryzacji umów rezerwacyjnych jest kontynuacją współpracy Echo Investment i Asseco rozpoczętej w 2019 roku. Jej efektem było wykorzystanie podpisu SimplySign w procesie związanym z odbiorem mieszkań przez klientów, który zapewnił spółce pełną mobilność w tym obszarze. Cyfrowa wersja dokumentacji odbiorczej przyczyniła się do ograniczenia papierowego obiegu dokumentów oraz skrócenia proces odbioru mieszkania o 40%.
Echo Investment jako pierwszy deweloper na rynku wdrożył tego typu rozwiązania i planuje cyfryzację kolejnych procesów co ograniczy konieczność osobistego potwierdzania lub odbioru papierowych dokumentów.
Dzięki wdrożeniu podpisu biometrycznego wraz z pieczęcią elektroniczną SimplySign, proces rezerwacji mieszkania odbywa się zdalnie. Klient zainteresowany jego kupnem może umówić się z doradcą na spotkanie online. Jeżeli dokona wyboru, przedstawiciel dewelopera sygnuje elektroniczną umowę rezerwacyjną, składając rysikiem na ekranie tabletu odręczny podpis biometryczny. Kupujący wyraża zgodę na warunki transakcji poprzez przelew opłaty rezerwacyjnej. Cała procedura przebiega bez konieczności wychodzenia z domu. Podpisywanie dokumentów rezerwacyjnych w cyfrowy i bezpieczny sposób rozpoczęto w marcu 2020 roku, wraz z uruchomieniem nowego narzędzia.
Zdalne zawieranie umów rezerwacyjnych
- Przeniesienie tego procesu rezerwacji z zamykanych biur do domów sprzedawców.
- Utrzymanie ciągłości i zdolności działania.
- Uproszczenie formalności.
- Skrócenie czasu zawierania umów rezerwacyjnych.
- Zaufanie i pewność klientów.
- 1 miesiąc trwała realizacja projektu
- 5 specjalistów Asseco zaangażowanych w projekt
- ~50 pracowników zyskało dostęp do rozwiązania
„Technologia biometrii to proste i bezpieczne rozwiązanie, które szczególnie doceniliśmy w dobie pandemii, ponieważ: oszczędza czas, upraszcza formalności i umożliwia dokonanie rezerwacji mieszkania bez konieczności wizyty w biurze sprzedaży. Szczegóły umowy są ustalane pomiędzy doradcą a nabywcą podczas wirtualnego spotkania. Następnie doradca składa w wyznaczonym miejscu podpis biometryczny za pomocą aplikacji Signatus. Biometria zdecydowanie podnosi wiarygodność cyfrowej umowy, dzięki czemu klient Echo bez ryzyka może wpłacić zaliczkę, wymaganą do utrzymania rezerwacji na jego wymarzone mieszkanie. Ta technologia została świetnie przyjęta przez naszych klientów: kilku z nich skorzystało z niej już pierwszego dnia jej funkcjonowania”
– Dawid Wrona, Dyrektor Sprzedaży w dziale mieszkaniowym Echo Investment.
„Celem projektu było maksymalne usprawnienie procesu rezerwacji mieszkań przez klientów. Chcieliśmy zapewnić im najwyższy poziom obsługi, a pracownikom ułatwić realizację obowiązków zawodowych, bez wychodzenia z domu. Dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z Asseco Data Systems, która umożliwiła nam digitalizację umów rezerwacyjnych”
– Mariusz Sękalski, Leader CRM, Echo Investment
„Usługa wykorzystuje technologię kwalifikowanego i biometrycznego podpisu elektronicznego. Podpisywanie dokumentów bezpośrednio na smartfonie umożliwia specjalna aplikacja, dzięki której można złożyć zarówno odręczny e-podpis biometryczny, jak i e-podpis kwalifikowany. Proces jest dodatkowo zabezpieczony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną. To sprawia, że nabywca otrzymuje dokument, który jest skuteczny prawnie”
– Artur Miękina, Dyrektor Sprzedaży Projektów Kluczowych w Pionie Usług Bezpieczeństwa i Zaufania Asseco Data Systems.