Skuteczna komunikacja i niezawodność niezbędne dla sukcesu e-Doręczeń
28/1/2025
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która pozwala wysyłać i odbierać elektroniczne listy polecone. Wdrożenie tego rozwiązania ma na celu ułatwienie i unowocześnienie procesu komunikacji pomiędzy obywatelami, firmami oraz instytucjami publicznymi, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa oraz mocy prawnej korespondencji.
Od strony technologicznej Krajowy System e-Doręczeń to ekosystem rozwiązań, który realizowany jest w zakresie usługi publicznej (PURDE) oraz hybrydowej (PUH), przez Operatora Wyznaczonego, czyli Pocztę Polską, a także dostawców usług kwalifikowanych, m. in. Asseco Data Systems. Dodatkowo e-Doręczenia wykorzystują również wspólne komponenty, takie jak Baza Adresów Elektronicznych, za które odpowiedzialny jest Centralny Ośrodek Informatyki.
Podmioty publiczne są zobligowane do korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia oferowanej przez Pocztę, natomiast firmy, zawody zaufania publicznego i osoby fizyczne mogą wybrać dowolnego dostawcę dostępnego na rynku.
Sukces e-Doręczeń wymaga współpracy
Prawidłowe działanie e-Doręczeń wymaga współpracy między różnymi dostawcami, gdyż dostarczane przez nich rozwiązania komunikują się między sobą. Działanie jednego systemu wpływa na inne. W przypadku awarii lub problemów jednego z dostawców skutki odczuwają użytkownicy, którzy np. nie mogą wysyłać lub odbierać przesyłek lub wnioskować o założenie adresów do e-Doręczeń (ADE).
„Doświadczenia użytkownika to istotny czynnik wpływający na ocenę przydatności systemów informatycznych. Klienci posiadają różny stopień wiedzy technologicznej, wielu z nich nie zastanawia się nad zawiłościami danego rozwiązania. Oczekują, że będzie ono proste w obsłudze, intuicyjne i przyspieszy wykonywanie określonych czynności. Nie inaczej jest w przypadku e-Doręczeń. Gdy użytkownik wysyła elektroniczny list polecony, a ten dociera do adresata z dużym opóźnieniem nie będzie dociekał, gdzie leży problem. Usługa oferowana przez dostawcę, którego wybrał, może działać prawidłowo, ale problemy innej organizacji wpłyną na odbiór e-Doręczeń jako całości. Dlatego tak ważne jest, aby wszyscy dostawcy, komercyjni i publiczni, blisko współpracowali, wymieniali się opiniami i wprowadzali niezbędne usprawnienia w swoich systemach” – mów Artur Miękina, Dyrektor Sprzedaży Projektowej i Rozwoju e-Biznesu w Asseco Data Systems.
e-Doręczenia kluczowe dla cyfryzacji korespondencji w Polsce
Przez lata e-Doręczenia stanowiły brakujące ogniwo w obiegu dokumentów w postaci elektronicznej. Dostawcy komercyjni, wyznaczony operator publiczny oraz przedstawiciele administracji rządowej (m.in. Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki) rozmawiają na temat poprawy doświadczeń użytkowników związanych z korzystaniem z e-Doręczeń.
Sukces tego projektu jest niezwykle ważny dla powodzenia cyfryzacji korespondencji w Polsce, która nie tylko przyspieszy wymianę dokumentów, zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa, pozwoli ograniczyć koszty, ale również przyczyni się do redukcji zużycia papieru, co ma niebagatelne znaczenie dla ochrony środowiska.