System Metropolis do zarządzania transportem zbiorowym i indywidualnym
Moduł Transport zbiorowy i indywidualny umożliwia zarządzanie m.in.:
- systemem poboru opłat (SPO),
- infrastrukturą transportową (ITS),
- dynamiczną informacją pasażerską (SDIP).
Moduł przetwarza i analizuje w trybie on-line dane z pojazdów i GPS oraz informacje od nadzoru ruchu i kierujących. Pozwala na skuteczne reagowanie w czasie rzeczywistym na zdarzenia w miejskim systemie transportowym – awarie, wypadki, opóźnienia. Przyczynia się do poprawy jego efektywności i zmniejszenia kosztów utrzymania, a także podniesienia komfortu użytkowników.
System poboru opłat (SPO)
System poboru opłat umożliwia założenie konta z informacjami o uprawnieniach właściciela m.in. kupionych biletach i zniżkach oraz historię przejazdów. System działa w trybie online. Wszystkie dane zbierane są w systemie centralnym. Obsługuje wiele identyfikatorów dla pasażerów. Od dedykowanych kart zbliżeniowych (np. kart miejskich), poprzez aplikacje mobilne, urządzenia z NFC, kody QR aż do bankowych kart zbliżeniowych (EMV).
Zgodny ze standardami
System Poboru Opłat jest zgodny ze standardami organizacji płatniczych do obsługi płatności w transporcie zbiorowym: MTT dla kart VISA i PAYG dla Mastercard. Dzięki temu zapewnia niezbędną szybkość, wysokie bezpieczeństwo oraz optymalny model rozliczeń.
Elastyczne opłaty
System wykorzystuje zbliżeniowe karty płatnicze. Pozwala na pobór opłat za przejazd zgodnie z dokładnym czasem lub pokonaną odległością. Na koniec dnia dobiera najbardziej opłacalny bilet oraz odpowiednią opłatę z karty płatniczej. Pasażer zostanie obciążony biletem dobowym w sytuacji, gdy będzie to korzystniejsze cenowo niż suma biletów jednorazowych.
Informacje w jednym miejscu
Dzięki aplikacji mobilnej oraz portalowi pasażer ma pełny wgląd do swoich danych: uprawnień, zniżek, historii transakcji. Zyskuje również intuicyjny i szybki dostęp do reklamacji oraz obsługi klienta. System umożliwia także zaplanowanie podróży i zakup biletu u różnych przewoźników i na różne środki transportu (autobus, tramwaj, kolej).
Korzyści dla przewoźników
- System poboru opłat wspiera m.in rozliczenia i podział wpływów za sprzedane bilety pomiędzy przewoźników.
- Uwzględnia ulgi i zniżki.
- Usprawnia ewidencję pracy personelu.
- Pomaga w przydziale taboru do kursów wynikających z dynamicznego rozkładu jazdy, a także ich monitorowanie.
- Dodatkowo System Poboru Opłat pozwala na efektywną kontrolę biletów z możliwością natychmiastowego pobrania opłaty dodatkowej w trakcie.
Zobacz, jak to działa w praktyce!
System monitoringu przystanków (ITS)
Do zarządzania transportem kołowym w mieście służą systemy ITS - inteligentne systemy transportowe. Rozwiązania ITS pomagają w usprawnieniu ruchu pojazdów. W przypadku Metropolis system ITS zapobiega zatorom na przystankach, podnosząc dzięki temu bezpieczeństwo i komfort pasażerów. ITS wykorzystuje kamery CCTV i zaawansowane algorytmy. Dzięki temu ITS na bieżąco monitoruje i raportuje, jakie pojazdy (model, marka, kolor pojazdu), i na jak długo zatrzymują się na przystankach.
Analiza zdjęcia pojazdu odbywa się poprzez pomiar pasa przedniego danego pojazdu, układu maskownicy oraz świateł, a następnie dane z analizy porównywane są ze wzorcem pojazdu w systemie. Powiązanie informacji o śledzonych pojazdach pomiędzy danymi z analizy na różnych kamerach odbywa się po numerze rejestracyjnym pojazdu.
Zapis z monitoringu pozwala na skuteczną windykację należności od przewoźników, którzy nie regulują opłat wynikających z korzystania z miejskiej infrastruktury, jak też na kontrolowanie tego, czy przestrzegane są warunki podpisanej umowy np. w zakresie czasu postoju. Zastosowanie systemu ITS usprawnia przepływu pojazdów w zatokach przystankowych, skraca czas przyjmowania pasażerów oraz proces sprzedaży biletów przez kierowcę.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP)
Dzięki niemu organizator transportu i pasażerowie otrzymują aktualne informacje o kursowaniu komunikacji publicznej. W skład Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wchodzą tablice zmiennej treści, gdzie prezentowany jest rozkład w czasie rzeczywistym, ale również dedykowany system nagłośnienia informujący pasażerów w sposób automatyczny o zmianach w rozkładzie.
System umożliwia uzyskanie danych na temat:
- położenia pojazdów komunikacji miejskiej,
- trasy przejazdu,
- realizowanych kursów,
- opóźnień i przyspieszeń względem rozkładu jazdy,
- pracy elementów systemu m.in. działania sterowników w pojazdach czy tablic przystankowych.
Informacje dla pasażerów są prezentowane na tablicach elektronicznych na przystankach oraz w pojazdach. Są to m.in.:nazwa przystanku, numer linii, prognozowany i / lub rozkładowy czas odjazdu, komunikaty o utrudnieniach lub objazdach.
Informacje z systemu SDIP są też udostępniane przez aplikacje mobilne i serwisy WWW m.in. planery podróży. Dzięki nim pasażerowie mogą wygodnie zaplanować optymalną podróż z wykorzystaniem różnych środków transportu i uwzględnieniem aktualnego natężenia ruchu.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej może być częścią Systemu Zarządzania Węzłem Przesiadkowym, który zapewnia spójne zarządzanie punktem przesiadkowym i rozkładem jazdy. Integruje dynamiczną informacją pasażerską (SDIP) z automatycznymi zapowiedziami głosowymi. System wyposażony jest w system kamer z rejestratorami i oprogramowaniem analitycznym służącym do rozpoznawania tablic rejestracyjnych i analizy czasów postojów, dzięki czemu monitoruje ruch pojazdów i weryfikuje uprawnienia do wjazdu na teren dworca autobusowego. Rozwiązanie wprowadza nowy standard informacji pasażerskiej – łatwo dostępnej, wszechstronnej, aktualizowanej w czasie rzeczywistym i dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych.